מה זה ROI - ואיך מחשבים נכון
את המילה ROI (החזר השקעה) ניתן לשמוע במגוון של תחומים: שוק ההון, קופות גמל, קמעונאות וכמובן בתחום השיווק
מה זה החזר השקעה ROI?
ROI זהו מדד שנעשה על ידי השוואה בין כמות הכסף שהכנסתי לבין ההשקעה שיצאה.
החזר השקעה חיובי - אומר שהפעילות השיווקית בעצם הניבה רווחים משמע יותר הכנסות מהוצאות.
החזר השקעה שלילי - אומר שההוצאות עלו על הכנסות העסק או בעגה הישראלית חודש לא מוצלח.
איך מחשבים החזר השקעה ROI?
האמת - די פשוט,
הכנסות לחלק להוצאות = החזר השקעה
לדוגמא:
20,000/1000=20
זאת אומרת החזר השקעה של 20.
אך כמובן שיש הרבה נתונים מעבר
בין אם יש לכם חנות איקומרס, או שמא אתם נותני שירות יש לכם הוצאות לעסק כמובן.
יש להכניס לחישוב ההוצאות של תקציב הפרסום את כלל העלויות המלוות את מכירת המוצר:
- שילוח ולוגיסטיקה
- קרטון
- עלות ייצור המוצר
- סליקת אשראי
- שירות לקוחות
- מערכות ותוכנות אשר משמשות את החנות
ויש עוד המון וכל אחד בהתאם לעסק שלו זה משתנה.
כמובן לא לקחנו כאן בחשבון את עלות דמי הניהול עבור המשווק, את מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ.
לצורך חישוב אופטימאלי של החזר השקעה וכן להבין את שולי הרווח של העסק חשוב מאוד להכניס לטבלת אקסל או מנדיי (אני משתמש בה) ולחשב את כל הנתונים כדי להבין האם אנחנו אכן ריווחיים או ההפך חלילה.
בואו נתרגם זאת לפרסום הממומן
נניח שאתה או המשווק שלך הוצאתם תקציב בגוגל בסך של 1,000 שקלים בחודש אוגוסט.
ההכנסות באותו חודש היו 10,000 שקלים.
החזר ההשקעה כאן יהיה פי 10. אך בואו נגיד שלצורך הדוגמא כלל הוצאות העסק (שילוח, ייצור, לוגיסטיקה, סליקה וכו') שליוו את סך המכירות האלו היה 2,000 שקלים.
1,000+2,000=3,000 שקלים הוצאה
10,000/3,000=3.33 החזר השקעה
שימו לב איך שמכניסים לחישוב את כלל הוצאות העסק אנחנו מבינים את החזר ההשקעה האמיתי של העסק.